Jumat, 14 Juni 2013

DIBALIK LAGU YA THAIBA

ya tayba ya tayba ya dawa al-ayyana eshta`nalik wil hawa nadana lamma sar ilmarkab nasani saro we`dam`i ma jafani akhado albi ma` jinani ya tayba ya teem alwalhana qiblati baytu`llahi sabir allani laki yawman za`ir ya tura hal tarani nathir lil K`abah w`toghmurni `bamana nabina aghla umniyati azorak lo marra `b hayati wib jiwarak salli salati wathkur rabbi watlu `l Qurana bushrakil`Madina bushraki biqudom ilHadi ya bushraki fa hal li ma`wa fi himaki atamalla fa`nnooru sabana noorukom sabana Lagu Ya Thoybah, Yaa thoybah, yaa thoybah yaa dawal ayaana isytaqnaalik wal hawa nadaana wal hawa nadaana Yaa Ali ya bna Abi Thalib minkumu mashdarul mawaahib Yaa turo hal uro lii haajib indakum afdholul ghilmaana afdholul ghilmaana Asyaadil Hasan wal Husaini ilannaibiyyi qurrot-’aini Yaa syabaabal jannataini jaddukum shoohibul qur’ana shoohibul qur’ana Nampakkah perbezaan di situ? Ya, lirik baru ini menyebut tentang Ali bin Abi Talib, Hasan dan Husain. Namun saya tidak pasti maksud "minkumu mashdarul mawaahib". Tapi Ilannabiyi Qurratulaini maknanya "permata hati kepada Nabi". (Dah lupa bahasa Arab, almaklumlah belajar sepuluh tahun dahulu >_<. Kalau saya tersilap mohon betulkan!) Apa-apa pun, moral of the story, kalau nak menyanyikan lagu lagi afdhal kalau diketahui maksudnya. Bukan apa, kalaupun lagu itu bermaksud baik, takut bila lidah kita yang tak fasih ni menyanyi, tersasul bunyi lain la pula! Btw, apud kepada Ya Taiba versi Arab? Nah, saya carikan. Ia lagu mengenai rindu kepada Madinah. Sesuai dinyanyikan di musim haji. Eh eh. Ya Taiba (Translation mudah) Wahai Taiba, wahai Taiba, Penawar kepada yang sabar Kami merinduimu Dan kecintaan telah membawakanku kepadamu Aku tertinggal ketika kapal berlayar Mereka berlayar pergi dan tangisanku tidak mengering Mereka telah membawa pergi jiwa dan ragaku bersama Wahai Taiba, kau cinta orang yang terganggu Korus Arah sembahyangku (Kiblat ku), Rumah Allah, Aku bersabar Mungkin suatu hari akan datang melawatimu Aku tertanya-tanya, adakah aku akan melihat Kaabah dan merasa kagum dengan keselamatannya.. Korus Nabi kami, impian tertinggiku, ialah melawatimu, Sekurang-kurangnya sekali seumur hidupku dan dekat dengan kamu, untuk menjalankan ibadahku untuk memuji Tuhanku, dan membaca Qur'an Korus Wahai Madinah, betapa beruntungnya kamu dengan kedatangan bintang petunjuk itu Izinkan aku berlindung disisimu Benarlah, cahayamu telah mengagumkan aku. 
ref: 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar